Motor mener:
Det er en fornøjelse at sidde bag rattet i Renault 5. Dels er førerpladsen velindrettet, dels er køreoplevelsen på et niveau, så man bare bliver glad af at køre den. Men nogen praktisk familiebil er der ikke tale om.
TANNISBY Den oprindelige Renault 5 var fra 1972 og kunne i sine 25 års levetid både imponere med sine køreegenskaber, sit design og sin brugsværdi i hverdagen.
Den goodwill bygger Renault nu videre på i form af en elbil, der ikke bare har fået samme navn, men som også har fået linjer både ud- og indvendigt, der sender klare hilsner til originalen.
Nu er der tale om en elbil med forhjulstræk og med valg mellem to batteristørrelser og med en motorydelse, der topper alt, hvad man kunne få den gamle med.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Video: Se nærmere på Renault 5
De første udgaver får således 150 hk, men senere dukker udgaver med det lille batteri op i versioner med enten 95 eller 120 hk.
Udgaverne med det lille batteri på 40 kWh kan køre op til 300 km på en opladning, mens dem med det store batteri på 52 kWh klarer op til 400 km.
Vi kender endnu ikke priserne, men gætter på en startpris på omkring 180.000 kr., mens en fuldt udstyret version formentlig kan erhverves for omkring 250.000 kr. Holder de priser, skal de nok sætte fut i salget herhjemme, der fløjtes i gang til oktober i forbindelse med den store elbiludstilling i København, eCarExpo.
Benytter Googles styresystem
Vi har allerede haft lejlighed til at køre bilen, der er en varm kandidat i kampen om at blive „The Car of the Year 2025“. Det var en ganske positiv oplevelse, der viste, at Renault efterhånden kan ses som en rutineret producent af elbiler.
Bag rattet møder man et instrumentbord med flotte linjer og eksklusive materialer, og lidt afhængig af konfigurationen er der masser af farver.
I lighed med andre elbiler fra Renault er skærmene baseret på Googles styresystem, og det fungerer ganske enkelt fremragende. Et enkelt hår i suppen finder man dog i form af de tre stilke, der er placeret til højre for rattet, og som styrer gearstang, blinklys og radio. De sidder tæt og kan give anledning til fejlbetjening.
Hvordan kører Renault 5?
På landevejen kører Renault 5 forbløffende godt, og selvom der er tale om en ret fast undervogn på de 18-tommerhjul, som alle varianter kører på, får man samlet set en ret komfortabel køreoplevelse.
Det skyldes bl.a., at motoren er støjsvag, og at dens mange kræfter føles tilstrækkelige og lette at dosere. Men det skyldes også sædernes form og bilens mange velfungerende assistentsystemer.
Efter køreturen kom vi til at lede efter muligheden for at sætte bilen i P og trække håndbremsen, men det kan man ikke. I stedet kan man f.eks. blot åbne døren, så sker det automatisk. Gearstangen fås i øvrigt i et hav af smarte farver.
Er der god plads i Renault 5?
Renault 5 er på ingen måde en oplagt bil for børnefamilier. Hertil er den simpelthen for lille, og det mærker man særligt ved bagsædet, hvor pladsen føles kneben.
Ved forsæderne er der derimod fin plads, og så er bagagerummet med sine 326 liter faktisk også godkendt. Men den prioritering efterlader en bagsædeplads, der mest er til mindre børn, en taske eller blot en jakke.
Det er egentlig en udmærket løsning for dem, der oftest kun kører en eller to personer ad gangen. Bilen må udstyres med anhængertræk og må trække op til 500 kg.
Fås i over 200 varianter
Renault 5 er en designerbil, og det ser man med det samme, når man præsenteres for de over 200 kombinationer af farver, udstyr og klistermærker, der er udviklet til modellen.
Sammen med kontrastfarvede detaljer og det selvlysende femtal på kølerhjelmen, der indikerer batteriets ladetilstand, står man tilbage med en følelse af, at dette er en helt speciel bil. En bil, man ganske enkelt begejstres over, og som man gerne vil vende tilbage til!
Ud over designet er der flere bemærkelsesværdige detaljer som f.eks. det, at bilen kan levere strøm til elapparater gennem ladestikket, at den kan lynlades med op til 100 kW og hjemmelades med 11 kW.
Men også at den kan leveres med en funktion, så ens mobiltelefon fungerer som nøgle, at den fås med en fin vognbaneassistent med adaptiv fartpilot, og at den har rigtige dørhåndtag ved fordørene.
Den nye 5’er skal vi nok komme til at både se og høre mere til.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.